fredag 27 april 2012

Fredag...

Och återigen ett riktigt ruskväder. Men men, hellre att det regnar nu än till sommaren.

Per skulle byta till sommardäck på min bil i onsdags, men då var det några plastringar som fattades. Jag fick i uppgift att åka och köpa de. Pappa konstaterade att de alltid har sådana hemma och att de kostar typ 10:-/st.
Eftersom jag får min utbetalning på måndag från försäkringskassan var jag nöjd att de inte var så dyra.

Så fel han hade gubben lilla... För det första så var det första gubben på stället sa
-Jaa, du.. (å så ville han nog drämma till med flicka lilla, men det kom aldrig... Tur för honom!) Vi har inte så myket sånt här hemma. Vi ska ha riktig tur om det finns!
-Ehh, jaha ja.. Okej! (i ett försök att vara lite klämkäck och för att bryta den lite pinsamma tystnaden talar jag om för den lite äldre herren att jag minsann  ska köpa mig en lott om det finns.)
- Han konstaterar glatt efter lite mätande hit och dit och kollande i kataloger att jag bör gå och köpa mig en triss... Det fanns nämligen 4 st som "borde" passa min bil...

BINGO. Jag är supernöjd att de finns. Och drar upp den magra plånboken för att betala. Han talar om att jag ska spara kvittot och bara komma och lämna tillbaka om de inte passar. Skitsamma tänkte jag, 40 spänn hit eller dit, men svarade såklart artigt att det ska jag göra.
-Ja, för du vet dissa härriga plastsakera ä itte billige vöttö...
Eftersom jag tror att dessa sakerna kostar 10:-/st, tror givetvis att han skämtar och driver med mig så jag skrattar... Tills han säger 400:-

WHAT?? Tror återigen att han skämtar, men säger som tur är ingenting... Jag ser på skärmen att de kostar så mycket, och ber till gud att det finns 400:- på kontot.
Och det fanns det, jag kunde andas ut, men den planerade lunchen med Ida var i farozonen.
Sprang praktiskt taget ut till bilen igen och ringde pappa. Berättade för honom att de var liiiite dyrare än han sagt. Och gav honom en avhyvling om att priserna har förändrats de senaste 30 åren!!

Det här är såå typiskt min pappa. Han är totalt i det blå vad gäller priser på saker och ting. Han tror fortfarande att ett par levi´s kostar 150:-

Som tur är har jag världens bästa sambo som ordnade fram 4 st från sin bil, så jag kan glatt åka och lämna tillbaka dessa 4 dyrgripar idag. Och lunchen klarade jag också, hade lite norska pengar i plånboken som fick komma till användning.
Och sommardäck har jag nu på bilen, lite míndre buller och bång, underbart!:)

Nu kommer snart Ida & Theo. Vi ska åka på lite turné bara Ally vaknar. Förresten fick jag sovmorgon till 7:30 idag, wohooo!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar