fredag 4 maj 2012

Ally 7 månader

Ja, jösses... Vår lilla älskling är numera en riktigt stor bebis, ingen liten plutt längre minsann.

Vid sjumånadersålder har lilla damen lagt till med lite nya rutiner...

*SÖMN
Sover lite mindre på dagtid brukar bli några kortare lurar bara.
Somnar runt kl 20 på kvällen, och vaknar för morgon mellan 06-07. Äter oftast ett mål runt 04-05.
Somnar fortfarande relativt snabbt på egen hand i både sängen och vagnen.
Snurrar runt på mage såfort hon får chansen, och blir givetvis skogstokig efter en kort stund.
 
*MAT
Äter som en häst, allra helst gröt. Välling är också gott. Det käkas alltid på natten, morgonen och innan läggdags, ibland också på dagen.
Havregröt med banan är en riktig hit, och hon äter oftast en portion gjord på 1,5 dl vatten. Oftast slinker det ner lite efterrätt också... Vi har även börjat ge henne lite vitt bröd, det älskar hon, smackar som bara den!
Favoritmaten är spaggeti och köttfärssås, mormors kalops och laxgryta. Det enda hon inte verkar gilla är kyckling och rotfrukter.
Att få i henne mat är inga problem, hon gapar och sväljer! Jag är nöjd sålänge det håller i sig, gruvar mig för den dagen hon kommer börja matvägra.

*AKTIVITETER
Gåstolen är ett mycket bra tidsfördriv, där susar hon runt många timmar per dygn. Att ligga på täcket på golvet är inte heller fy skam, tittar på leksaker och tv är toppenkul (ibland). En relativt nyupptäckt rolig aktivitet är att vara ute, både att sitta på armen och i vagnen. Huvudet går fram och tillbaka, det finns ju massa nytt och upptäcka. Leksaker börjar bli lite roligare nu, hon kan sitta och vrida och vända för att sedan stoppa det i munnen.

Att det kliar i munnen är det ingen tvekan om, ALLT ska in i munnen! Mina halsband är en favorit, kanske för att det är kallt och lite "vasst". Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag och Per har sagt: -nu måste tänderna komma. Men än skymtas inga bissar.

Lilla damen kan numera sitta själv... Jag är fortfarande lite fisig när det kommer till att släppa henne helt. Jag vill åtminstonde vara i närheten. Ibland tappar hon balansen, och då blir det ju en liten krock om man inte är med. Hon ligger på magen nu och stävar med och försöka ta sig fram. Men magen är lite ivägen än sålänge, hon har inte riktigt förstått att hon måste få upp knäna. Men det kommer nog, med tanke på hur snabbt de små liven lär sig saker och ting.

Eftersom vi inte har varit på bvc sen förra månadsinlägget har jag ingen längd och viktinfo. Hade tänkt gå och väga henne, med det blev annat prioriterar istället. Ska försöka ta det till veckan, det är ju faktiskt väldigt roligt och se förändringen. Men Ally är nog fortfarande en liten tjej, storlek 68 är oftast bra, men kan vara stort i vissa plagg. Vi har faktiskt köpt strl. 4 i blöjor nu, ska bli spännade och se hur de passar.

Jag är helt förundrad över hur snabbt tiden går... Vi pratade förut och konstaterade att det resulterar i liiite ångest, vår lilla skrutt blir så stor. Fast samtidigt är det en alldeles underbar tid nu, man ger, men man får så otroligt mycket mer tillbaka. Hur jobbigt det än är ibland så glöms allt bara man får det där lilla leendet!
Jag ska verkligen njuta varenda dag nu tills jag börjar jobba (vilken är snart...)
När jag börjar jobba blir det en helt annan slags vardag. Och därför tänker jag ta tillvara på dessa dagar, jag vet att jag kommer ångra mig om jag ska göra massa måsten istället. Vi kommer göra det vi känner för, barnen är ju trots allt bara små en gång...







Älskade lilla skatt, du är vårt allt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar